Vain Muovi elämää...

Vain Muovi elämää -juttusarjassa kerrotaan minkälaisia töitä Aikolonissa tehdään ja ketkä ovat niiden taustalla!

Yrityksen perustaja Lasse Hahtonen

Pirjo Bovellan 13.12.2019 15:05
Pirjo Bovellan
Seuraa minua:

Tällä kertaa paneudumme Aikolonin historiaan ja mietitään myös hieman tulevaisuutta. Juttuun haastateltiin toimitusjohtajaamme Lasse Hahtosta.

Lasse Hahtonen

Aikolonin perustamisen syyt

Aikolonia edelsi Pohjolan Kumissa muoviosasto, jossa tehtiin mm. moottorikelkan osia.
Kun tuli aika tehdä laiteinvestointeja, siihen kysyttiin rahoitusta pankista. Siihen aikaan pankkirahan hinta oli kova, korko toistakymmentä prosenttia. Silloinen kehitysaluerahasto Kera (nykyisin Finnvera) ilmoitti, että heiltä saisi edullista rahoitusta (korko 5-6%), joka silloin tuntui ilmaiselle rahalle. Määräykset olivat kuitenkin sellaiset, että he voivat rahoittaa vain teollista toimintaa (ei tukkukauppaa, joksi Pohjolan Kumi laskettiin). Lopputulema oli, että jos haluttiin saada edullista Keran rahoitusta laiteinvestointeihin, niin sitä varten piti perustaa oma yhtiö, joka ei ole tukkukauppa vaan valmistusyhtiö.

”Perustajina olimme minä ja veljeni Leo Hahtonen molemmat 50% osuudella. Leo halusi jäädä yrityksestä pois 90-luvun lopulla, jolloin ostin hänen osuutensa pois.”


Aikolonin nimen historia

Yritystä perustettaessa yritettiin rekisteröidä nimeä Aikon, mutta se ei mennyt patentti- ja rekisterihallituksessa läpi, koska sen niminen yritys oli jo Helsingin alueella. Sen vuoksi nimeen lisättiin -lon pääte ja siitä tuli yrityksen nimi Aikolon. Siihen aikaan ja edelleenkin on paljon muovialan yrityksiä, joiden nimessä on -lon pääte (tulee muovin raaka-aineesta mm. nylon) esim. Teknolon, joka oli silloin suurin muovialan yritys Suomessa.

Nimen rekisteröinnillä oli kiire, että voidaan hakea rahoitusta Keralta. Mietittiin vielä, että jos nimi vaivaa, niin vaihdetaan se myöhemmin. Nopeasti nimeen kuitenkin tottui.

Aikon tuli siitä, että silloin tuli muotiin ns. peilikirjoitus (esim. ambulanssien konepeltiin kirjoitettiin peilikirjoituksena Ambulance). Pohjolan Kumin suurimpia tavarantoimittajia oli silloinen Nokian kumiteollisuus (letkuissa ja teknisissä kumeissa) ja mietittiin, että olisi voitu laittaa auton konepeltiin nokiA, joka olisi ollut peilikirjoituksena Aikon. Siinä oli pientä piikittelyä Nokian suuntaan, joka oli hyvin määrätietoinen ja hieman hankala tavarantoimittaja.


Aikolonin logo

Aluksi käytettiin samaa logotyyppiä, joka oli Pohjolan Kumissa (suorakaide, jossa oli puolet valkoista ja puolet sinistä ja siinä teksti). Hyvin pian – ehkä jo toisena toimintavuotena – tuli nykyinen A-logo, johon on tehty vain pientä fiksausta vuosien saatossa.


Aikolonin toimipaikat

Aluksi toimittiin samassa paikassa Pohjolan Kumin tiloissa, jossa oli toimittu muoviosastona. Oman yhtiön perustamisen jälkeen olimme siinä vuokralaisena. Samassa osoitteessa Limingantullissa (Voudintie 1) oltiin aika kauan, mutta tilojen laajentuessa muutettiin toiseen päähän taloa. Sen jälkeen muutettiin Voudintien toiselle puolelle osoitteeseen Krouvintie 5. Siinä toimittiin jonkun aikaa ja siitä tultiin takaisin Pohjolan Kumin tiloihin, josta muutettiin osoitteeseen Voudintie 2 (vanha Tripen pesula). Eli siinä sadan metrin sisällä pyörittiin ensimmäiset 20 vuotta.

Siitä muutettiin osoitteeseen Posantie 10 (puolet hallista käytössä), jossa oltiin noin 3-4 vuotta, kunnes se kävi pieneksi. Siihen hankittiin jo toinen CNC-koneistuskeskus, Voudintie 2:een hankittiin ensimmäinen. Vuonna 2007 muutettiin nykyisiin tiloihin. Tämä rakennus toimi ensin jäähallina, jonka toimintaa pyöritettiin puolitoista vuotta, mutta vieressä sijaitsevan Posantien tilojen ahtauden vuoksi jäähallirakennus päätettiin ottaa omaan käyttöön. Ensiksi tiloihin piti tehdä aika iso remontti, jossa tila muutettiin teollisuushalliksi ja myymälä- sekä toimistotiloiksi. Yläkerta oli täysin erilainen, portaatkin asemoituivat hieman eri tavalla, tilassa oli ollut mm. kahvila ja siinä oli pidetty myös lounasravintolaa. Lämmitysjärjestelmä muutettiin, alakertaan tehtiin myymälätila ja alakerran pukukoppeihin tehtiin ikkunat ja niistä tehtiin toimistotiloja.


Masterplastin osto

Vuonna 2014 hankittiin enemmistöosuus Masterplast Oy:stä. Kaupat tehtiin elokuussa, silloin Fluorotech jäi vielä pienellä osuudella omistajaksi. Siitä vuosi eteenpäin ostettiin kaikki osakkeet Aikolonin haltuun ja saman tien tehtiin fuusio.

Masterplastin mukana tuli joitakin uusia toimintoja ja mietittiin myös Oulun toiminnot uudelleen. Isot uunit ja muotit siirrettiin Oulusta Vantaalle ja sinne keskitettiin lämpömuovaus ja lankataivutukset. Samalla saatiin Oulun tuotantoon lisää tilaa ja kaiken kaikkiaan toimintaan selkeämpi ratkaisu ja työnjako.

Kaupan yhteydessä Masterplastin toimitusjohtaja Marko Koljonen siirtyi Aikolonille myyntijohtajaksi. Silloin myös päätettiin, että luodaan Aikolonille aluemyyntiorganisaatio, joka on nyt toiminnassa.


Muutokset vuosien varrella

Muutoksia on tapahtunut paljonkin vuosien varrella. Osa muutoksista on suunniteltuja (mihin ollaan menossa ja mitä halutaan, esim. haetaan henkilöä tai tuotesektoria tai muuta, josta saadaan yritykselle kasvua) ja ne voivat tuoda mukanaan pakon sanelemia muutoksia tai korjauksia organisaation kasvun ja muutoksen myötä. Osa muutoksista taas on tilanteen mukanaan tuomia.

Yrityksen linjaa on suunniteltu koko johtoryhmällä. Toimintaa kehitetään ja jalostetaan ja välillä saatetaan tehdä korjausliikkeitä. Pitkällä tähtäimellä katsotaan mitä kannattaisi lisätä ja mikä istuisi hyvin toimintaan.


Aikolonin tulevaisuuden näkymät

Tälle yhtiölle on tarvetta ja kysyntää ja uskon, että oikein hoidettuna menestystä varmasti riittää.
Nyt on suunnitteilla uusi tehdasrakennus tuotannon laajentamiseksi.  

Tulevaisuuden näkymät ovat hyvät, kun huolehditaan siitä, että meillä on hyvä konekanta, osaavat ihmiset tekemässä työtä ja tehdään hyvää laatua. Samalla huolehditaan, että talous on kunnossa. Kun laskut maksetaan ajallaan, niin tavara saadaan hyvään hankintahintaan. Kun kilpailukyky säilyy, niin silloin on mahdollisuus menestyä. Päämarkkina-alueemme on Suomi ja täällä arvostetaan sitä, että palvelu tulee Suomesta.

Viimeiset 5-6 vuotta Aikolon on ollut vahvassa kasvussa ja kasvuprosenttimme on ollut kaksinumeroinen. Vahvalla kasvulla on hyvät ja huonot puolensa. Ongelmia meillä on tullut mm. tilojen osalta, jotka ovat käyneet ahtaiksi, lisäksi tarvitaan myös lisää osaavaa henkilöstöä. Henkilöstön merkitys ja sen pysyvyys kasvaa koko ajan enemmän. Hyvistä työntekijöistä halutaan pitää kiinni ja keinoja siihen pitää löytää lisää. Työyhteisö ja -ympäristö pitää saada mielekkääksi niin, että kaikki viihtyvät.

Olemme löytäneet hyviä tekijöitä ja myös nuoria on saatu töihin, vaikuttaa siltä, että ala kiinnostaa. Yksi tekijä on se, että koulutus on koneistajilla sama, olkoon kyseessä metallin tai muovin koneistajan koulutus – muovi on ehkä mukavampi materiaali työympäristössä kuin metalli.


Mitä teit ennen Aikolonia

Nuorena se oli kiertelyä työstä toiseen. Harrastukseen liittyen se oli kuitenkin jotain ”veden päällä olemista” ensin kalastusaluksella ja sitten veneveistämössä. Vähitellen siirryin myyntityöhön, joka on nähtävästi tullut minulle verenperintönä isältäni. Harrastukset liittyvät kuitenkin vielä nykyäänkin veneilyyn ja kalastukseen.

 

Aiheet: Aikolonin henkilökunnan esittely, Vain muovi elämää...

Aikolonin henkilöstöesittely blogi.

 

Tilaa blogi!

Uusimmat blogit

Aiheet

Katso kaikki