Vain Muovi elämää...

Vain Muovi elämää -juttusarjassa kerrotaan minkälaisia töitä Aikolonissa tehdään ja ketkä ovat niiden taustalla!

Marko - monialaosaaja, joka tuntee muovit ja modernin myynnin tavat

Pirjo Bovellan 25.11.2020 7:15
Pirjo Bovellan
Seuraa minua:

Milloin tulit töihin Aikolonille?
Elokuussa 2014

Mitä kautta tulit taloon?
Tulin yrityskaupan myötä, kun myimme Masterplast Oy:n osake-enemmistön Aikolonille.

Mitkä olivat työtehtävät, joihin tulit?
Jatkoin yrityskaupan jälkeen tytäryhtiö Masterplastin toimitusjohtajana. Roolini oli kuitenkin vahvasti koko Aikolonin myyntiin ja markkinointiin suuntautuva jo silloin.

Marko kalastaa

Minkälaisia muutoksia matkan varrella on ollut? 

Nopeasti yrityskaupan myötä näimme järkeväksi fuusioida Masterplast Oy ja Aikolon Oy. Se oli taloudellisesti järkevää, sekä selkeytti viestiämme ja palveluitamme asiakkaillemme.

Vuoden 2015 jälkeen olemme kasvaneet vauhdilla ja kehittyneet yhtiöissä monella eri osa-alueella. Olemme automatisoineet osia tuotannonnon prosesseista ja digitalisoineet myyntiä, markkinointia ja asiakaspalvelua jo useamman vuoden sekä kehittäneet ihmisten osaamista.

Liikevaihto on noussut viidessä vuodessa 5 miljoonasta 12 miljoonaan euroon ja kategorisesti olemme siirtyneet keskisuurten yritysten joukkoon. Paljon on muuttunut ja onneksi hyvään suuntaan. Mahtava porukka meillä.


Mikä on saanut pysymään töissä Aikolonissa?
Olen kehittäjä ja uskon, että asiat voi aina tehdä paremmin. Näin me myös yhtiössä ajattelemme ja se näkyy arjessamme jatkuvana toiminnan kehittämisenä. Aikolon investoi suunnitelmallisesti ja pyrkii olemaan monessa asiassa edelläkävijä toimialallamme. Panostamme myös ihmisiin sekä osaamiseen ja se näkyy tuloksissamme. Tällainen arvopohja ja kulttuuri luo vahvan rakenteen kasvulle ja kehittymiselle ja sitä kautta on syntynyt uutta ja mielenkiintoista työtä. Jos haasteet loppuvat, niin sitten se motivaatiokin hiipuu. Näin ei ole Aikolonissa käynyt. Pidän työstäni, kollegoistani sekä asiakkaistamme.


Mikä on ollut parasta työssäsi?
Työ myynnin ja markkinoinnin vetäjänä on todella monipuolista. Pidän erityisen paljon siitä, että voin auttaa tiimiläisiäni onnistumaan paremmin työssään ja lisäksi auttaa asiakkaitani hyödyntämään muovin mahdollisuuksia paremmin. Jos tämän kiteyttäisi, niin ihmisten auttaminen sekä toiminnan jatkuva kehittäminen ovat parasta. Ja totta kai ne hyvät asiakaspalautteet ja onnistumiset motivoivat jatkamaan.


Tyypillinen työpäivä?
Kaikki päivät ovat aina erilaisia, mutta samoja aineksia niistä löytyy. Usein ne sisältävät asiakaspalavereja, myyjien auttamista ja sparraamista sekä tuloksien ja prosessien seurantaan sekä kehittämiseen liittyviä tehtäviä. Myös markkinoinnin tehtäviä on lähes päivittäin. Silloin tällöin pidän myös asiakkaille muovikoulutuksia.


Miten asiakas näkyy työssäsi?
Asiakas on kaiken toiminnan lähtökohta. Minun tehtävässäni keskeistä on kehittää toimintaamme ja valmentaa tiimiläisiäni siihen suuntaan, että palvelemme asiakkaitamme jatkuvasti paremmin. Mittaamme koko ajan asiakkaidemme asiakaskokemusta ja viestimme palautteet koko henkilöstölle, sekä hyvät että huonot. Näin kehitymme paremmaksi ja aidosti asiakaslähtöiseksi yritykseksi.


Mieleen jäänyt muisto/asia?
Totta kai vuonna 2014 yrityskauppa Aikolonin kanssa oli iso asia. Samoin se, kun ensi kerran rikoimme yli 10 miljoonan liikevaihdon ja yli 50 työntekijän rajan. Siinä oli sellaista tunnetta, että nyt siirryttiin divarista mestaruussarjaan. 😊 Välillä pitää myös tuulettaa, kun onnistumme!

Mieleen on jäänyt myös muutama vuosi sitten asiakkaalta tullut puhelu, jossa hän kertoi, että heille pitäisi valmistaa erittäin vaativaan käyttökohteeseen lämpömuovattava osa PVDF:stä. ” Te tulitte ensimmäisenä mieleeni”, asiakas sanoi. Monet sanoivat meille, että ette tule onnistumaan sen muovauksen kanssa ja teoriassakin se oli haasteellista. Mutta niin vain me Aikolonissa onnistuimme ja asiakas sai mitä halusi.


Mielenkiinnon kohteet/harrastukset?
Kuulostanen tylsältä, mutta minkäs sitä itselleen voi. 😊 Kyllä johtaminen ja siinä kehittyminen on yksi intohimoistani. Se on varmasti monen asian summa, mutta muistan hyvin, kun luin ensimmäisen elämäkerrallisen johtamisen kirjani 2005. Se oli legendaarisen Jack Welchin kirja Voittajaksi. Se oli sellainen herätyksellinen kokemus. 😊 Nyt luen jokunen kymmenen johtamisen kirjaa joka vuosi.

Pidän myös hyvästä ruuasta ja ruuanlaitosta. Siihen kuuluu aina aikaa ystävien tai perheen kanssa. Onhan se ihan parasta.

Muuten vapaa-ajalla minut löytää aikidotatamilta, kalalta tai silloin tällöin metsältä.

 

TYÖKAVEREIDEN KOMMENTIT

Millainen työkaveri Marko on?

  • Innostunut, innostava ja kiinnostunut aina uudesta, hän lukee paljon.
  • Rautainen alan asiantuntija, jolta voi kysyä neuvoa/kommenttia mihin vaan.
  • Innostava työkaveri, jolta ei lopu ideat kesken. Osaa motivoida muita tekemään asiat monipuolisemmin.
  • Prosessiorientoitunut ja järjestelmällinen. Analysoiva, joten menee numerot ja fakta edellä mutta osaa kokonaisuutta ja fiilistäkin tunnustella. Joskus vaativakin.
  • Auttavainen, mukava, ja osaava työkaveri.
  • Markoon voi luottaa aina, kun hän sanoo, että tekee jotain, niin homma tulee hoidettua tehokkaasti.
  • Määrätietoinen asiantuntija, jonka vahvuus on markkinoinnissa sekä myynnin kehittämisessä.
  • Lojaali ja oikeudenmukainen!

Missä hän on hyvä?

  • Monialaosaaja. Tuntee muovit sekä modernin myynnin salat.
  • Hyvä esimies. Ottaa muut hyvin huomioon ja jaksaa kannustaa työkavereita viikosta toiseen.
  • Rutinoitunut mutta ei urautunut yksille raiteille vaan tykkää kehittyä ja kehittää.
  • Marko on hyvä puhumaan, saa huomion ja osaa käyttää puhuessaan vertauskuvia kuin Jeesus.
  • Hyvä myymään ja osaa asiat sekä teorian että käytännön tasolla.
  • Hän on aina valmis kuulemaan ideoita kollegoilta ja alaisilta sekä pitää rennolla mutta jämptillä johtamistavallaan yllä hyvää yhteishenkeä. Parhaan A-luokan tiimipelaaja.
  • Hän ei esimiehenä anna ns. valmiita vastauksia/ratkaisuja käteen, vaan kehittää työntekijää kysymyksillään oikeaan suuntaan.
  • Kokemus ja tieto yhdistyvät vakuuttavasti – osaa viitata aina materiaalin johonkin keissiin.
  • Hyvä pitämään koulutuksia eri aiheilla.
  • Marko osaa ottaa asiakkaat erittäin hyvin huomioon.
  • Hän pystyy ideoimaan sekä läpiviemään haastavia projekteja.
  • Marko on hyvä pitämään presentaatioita sekä koulutuksia, lisäksi hän on hyvä analysoimaan erilaista dataa.
  • Loistava esimies, osaa hyödyntää työntekijän parhaat ominaisuudet ja kasvattaa uudelle tasolle.

Faktalaatikko - Marko Koljonen

 

Aiheet: Aikolonin henkilökunnan esittely, Vain muovi elämää...

Aikolonin henkilöstöesittely blogi.

 

Tilaa blogi!

Uusimmat blogit

Aiheet

Katso kaikki