Muovikoulu blogi

Muovikoulun blogista löydät monipuolista tietoa muovimateriaaleista ja niiden valinnasta, tuotantomenetelmistä ja erilaisista käyttökohteista. 

Raideliikenneteollisuuden säädökset vaikuttavat materiaalivalintoihin

Stina Puolakanaho 28.7.2021 6:45
Stina Puolakanaho
Seuraa minua:

Raideliikenne on tulevaisuudessa jatkuvasti kasvava toimiala sen monien hyötyjen ansiosta. Kyse on sujuvan liikkumisen luomisesta niin yksityisille henkilöille kuin teollisuudelle. Raideliikenne tarjoaa toimintaympäristönä mahdollisuuden vähentää merkittävästi liikenteen päästöjä ja jopa lisätä turvallisuutta verrattuna muihin liikennemuotoihin. Mitä enemmän käytämme junia, sitä enemmän yhteiskunnalla on mahdollista hyötyä ympäristövaikutusten ja turvallisuuden näkökulmista.
Vaikka korona on vaikuttanut julkisen liikenteen käyttöön, on mm. raideliikenteellä edelleen merkittävä tehtävä ilmastonmuutoksen torjunnassa. 

Raideliikenteen jatkuvasti kehittyessä keskiöön nousevat turvallisuuteen liittyvät hyväksynnät ja säädökset. Materiaalien tulee täyttää asetetut vaatimukset niin, että raideliikenteen turvallisuuden taso on alan vaatimuksille riittävä.
Tunnetuimpia alaa sääteleviä standardeja ovat EN45545-2 ja DIN5510-2. Standardeissa keskitytään materiaalien, rakenteiden ja komponenttien palonkestävyysvaatimuksiin tai paloluokitusten palamisominaisuuksiin.

 

Raideliikenneteollisuus

 
Raideliikenteen yleisimmät hyväksynnät ja sertifikaatit

EN45545-2 on raideliikenteen materiaalien ja komponenttien paloluokituksia säätävä standardi. Se keskittyy raideliikenteessä käytettävien materiaalien ja komponenttien palonkestävyys-vaatimuksiin. Kyseisen standardin sisältää paloluokitukset hazard level 1–3 (HL1 - HL3). Hazard level luokittelun lisäksi standardissa määritellään R-luokitus materiaalin käyttökohteen mukaan.

DIN5510-2 on materiaaleille ja komponenteille tehty standardi palamiskäyttäytymisen, palon sivuvaikutusten, paloluokittelun ja -vaatimusten sekä testausmenetelmien osalta. Standardissa paloluokituksia käsitellään S1 - S5 asteikolla. Materiaalipisaroiden putoamisluokitus on taas arvoltaan ST1/ST2 ja savuluokitus SR1/SR2.

Suunnittelijat ja ostajat tarvitsevat jo projektin alkuvaiheissa tiedon siitä, mitkä materiaalit soveltuvat rakenteisiin vaunun eri osissa standardien mukaan. Tätä varten olemme raideliikenneteollisuuden oppaan, jossa on listattuna alalle sopivia materiaalivaihtoehtoja sekä selkeästi kerrottu materiaalien mahdolliset paloluokitukset. Muovi- ja komposiittimateriaalit tarjoavat kattavan listan vaihtoehtoja, joita voidaan hyödyntää perinteisissä käyttökohteissa tai uusia innovaatioita kehittäessä raideliikenteelle.

junanvaunu sisalta

Alucorea voi käyttää esimerkiksi junien seinärakenteessa (mahdollisuus myös RAL-sävyihin).


PC FR DX materiaali soveltuu puolestaan hyvin muun muassa junien valaisimiin.

 

Muovi- ja komposiittimateriaalien käyttökohteille on paljon mahdollisuuksia raideliikenne-teollisuudessa. Pääset tutustumaan tarkemmin näihin materiaalivaihtoehtoihin sekä niiden yleisimpiin käyttökohteisiin Raideliikenneteollisuus-oppaassamme. Lataa ilmainen opas alla olevasta kuvasta tai tästä linkistä.

Raideliikenneteollisuus -opas

 

 

Aiheet: Junat, Metrot, Raideliikenneteollisuus, Raitiovaunut, Veturit, Tavaravaunut

Raideliikenneteollisuudessa materiaalien vaatimukset keskittyvät eri hyväksyntöjen ja sertifikaattien ympärille.

Tilaa blogi!

Uusimmat blogit

Aiheet

Katso kaikki