Aikolon sai Oulun kaupungin myöntämän palkinnon merkittävistä uusista kansainvälisistä markkina-avauksista.
Kiitokset Oulun kaupungille sekä BusinessOululle valinnastamme palkinnon saajaksi.
Olin yllättynyt, kun kuulin, että Aikolon saa kunnian vastaanottaa Vuoden vientiyritys -palkinnon. Samalla tunsin ylpeyttä siitä, että vuonna 2019 uskalsimme ottaa rohkean askeleen ja investoida 10 miljoonan euroa uuteen tuotantolaitokseen, joka edustaa maailmanlaajuisesti ainutlaatuista teknologiaa. Oulussa sijaitsevassa tuotantolaitoksessa valmistetaan korkealaatuisia ja kirkkaita Aikon-tuotteita, jotka ovat monin eri tavoin jatkojalostettuja polykarbonaatti- ja akryylilevyjä.
Taustalla oleva lakimuutos ja uuden teknologian käyttöönotto
Tuotantolaitoksen rakentamista edelsi lakimuutos, joka edellytti muun muassa metsäkone-ohjaamoiden työskentelysuuntaisten lasien olevan turvallisuussyistä niin sanotusti luodinkestäviä, koska sahaketjun rikkoutuessa sinkoavat ketjulenkin kappaleet eivät saa läpäistä ohjaamon laseja. Tämä vaatimus johti uudenlaiseen valmistustekniikkaan, jossa laminoidaan kerroksittain kevyttä ja erittäin iskunkestävää polykarbonaatti muovia. Koska polykarbonaatti naarmuuntuu helposti, laminoidut tuotteet vaativat kovapinnoituksen. Tarvittiin pinnoituslinja, jonka hinta oli 10 miljoonaa euroa, sisältäen myös automaattisen silkkipainolinjan sekä laminointi- ja lämpömuovaus kapasiteetin. Päätös investoida uuteen tuotantolaitokseen on osoittautunut oikeaksi haastavasta maailman tilanteesta huolimatta, sillä kysyntä kasvaa eksponentiaalisesti.
Löysimme Euroopasta kolme laitevalmistajaa, joiden kanssa rakensimme Ouluun täysin ainutlaatuisen ratkaisun. Euroopassa vain Saksasta löytyy yksi vastaava, mutta manuaalisempi tuotantolaitos. Aikolonilla kävi myös onni, kun eräs laitevalmistajan edustaja suositteli meille saksalaista pinnoitusasiantuntijaa, jolla oli mittava kokemus pinnoituslinjojen rakentamisesta muun muassa Mercedes-Benzin ja Applen käyttöön.
Tuotantolinjamme on erittäin monimutkainen, sillä siinä käytetään pinnoituskemikaaleja, silkkipainomusteita ja liimakalvoja. Materiaalia uunitetaan, muokataan ja maalataan, ja kaikkien näiden kemikaalien on toimittava saumattomasti yhdessä. Lisäksi kevyisiin, kestäviin ja kirkkaisiin Aikon-tuotteisiin voidaan laminoida monenlaista älyteknologiaa, kuten läpinäkyviä mittaristoja, sähköisiä tummennuskalvoja jne. Aikolon eteneekin nyt suurin harppauksin kohti uuden teknologian aikaa. Jos aiemmin olimme niin sanottuja “tyhmiä” muoveja työstävä konepaja, niin tänä päivänä tuomme muoveihin älyä ja uusia ominaisuuksia monin eri tavoin.
Kansainvälisen myynnin ja markkinoinnin kasvu
Olemme rakentaneet myyntiämme ja markkinointiamme kansainvälisille markkinoille jo kahden vuoden ajan, keskittyen erityisesti Italiaan. Myös Pohjoismaat, Turkki ja Keski-Eurooppa ovat olleet keskeisiä kohdemarkkinoitamme. Niukoista resursseista huolimatta olemme onnistuneet tuomaan Aikon® -brändin esille halutuilla markkinoilla ja löytäneet useita teknologiastamme ja tuotteistamme kiinnostuneita asiakkaita. Aikon® -tuotteet ovat saaneet lyhyessä ajassa valtavasti kansainvälistä huomiota ja kiinnostusta, jopa Japanissa saakka.
Syksyllä 2023 avasimme myyntikonttorin Italiaan, jota johtaa paikanpäällä myynti- ja markkinointijohtajamme Marko Koljonen. Milano tarjoaa ihanteellisen sijainnin, jossa voimme palvella keskieurooppalaisia asiakkaita tehokkaammin ja järjestää asiakastapaamiset nopealla aikataululla. Tämä auttaa myös rakentamaan henkilökohtaisia suhteita.
Tulevaisuuden tavoitteet
Myyntiputkessamme on kahden vuoden aikana tehty tarjouksia arvoltaan lähes kaksinkertainen määrä liikevaihtoomme nähden ja tänä vuonna vauhti on vain kiihtynyt. Systemaattinen tekemisemme alkaa jalostua tuotepilotointien ja protosarjojen kautta merkittäväksi myynnin kasvuksi. Aikolon on noussut kahdessa vuodessa saksalaisen kilpailijansa rinnalle, joka on tehnyt laminoituja ja pinnoitettuja muovilaseja jo 40 vuotta. Pää täytyy kuitenkin pitää kylmänä ja harkita tarkkaan, mihin projekteihin kannattaa lähteä mukaan. Suunta on kuitenkin selvä. Pienelle suomalaiselle perheyritykselle realistinen tavoite on kasvaa kymmenessä vuodessa noin 50 miljoonan euron liikevaihtoa tekeväksi yritykseksi.
Erityisen suuret kiitokset kaikille Aikolonilaisille, tästä on hyvä jatkaa!
Martti Hahtonen
toimitusjohtaja