Muovikoulu blogi

Muovikoulun blogista löydät monipuolista tietoa muovimateriaaleista ja niiden valinnasta, tuotantomenetelmistä ja erilaisista käyttökohteista. 

Muovien ja komposiittien keveys raideliikenneteollisuudessa

Tomas Djupsund 17.11.2020 6:15
Tomas Djupsund
Seuraa minua:

Raaka-aineiden keveys näyttelee merkittävää roolia raideliikenneteollisuudessa. Junissa paino ei suoranaisesti vaikuta polttoaineen kulutukseen, mutta siitä huolimatta se vaikuttaa melko merkittävästi junien valmistuksen kokonaiskustannuksiin.

juna vasemmalle

Joidenkin laskelmien mukaan junan käyttöikä on noin 30–40 vuotta. Junan laskennallisessa käyttöiässä yhden kilon leikkaus painossa merkitsee noin 1800€ säästöä kokonaiskustannuksissa. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen karsittava kilo kannattaa ottaa huomioon.

Koska muovien ja komposiittien hyödyt perustuvat ennen kaikkea niiden keveyteen, muovit ja komposiitit ovat todella hyvä ratkaisu haettaessa painon pudottamista. Lisäksi useat muovit ja komposiitit ovat keveyden lisäksi jäykkiä. Tämän vuoksi juniin valmistetaan alumiinikomposiiteista esimerkiksi väliseiniä, ovia, sisäkattoja ja monia muita tuotteita.

Tällaisia materiaaleja ovat esimerkiksi ALUCORE® ja ALUCOBOND®plus, näissä molemmissa on standardin EN 45545 mukainen hyväksyntä. Muovista voidaan valmistaa myös väliovien ikkunoita jne. Useista muovilaaduista löytyy EN 45545 hyväksyntä, näistä hyvänä esimerkkinä Simona®PC FR Rail ja Bayblend®MTX.

Raideliikenne on tulevaisuuden kasvava toimiala. Siihen sisältyy arjen sujuva liikkuminen sekä teollisuuden kilpailukyky. Lisäksi siinä voidaan ottaa huomioon liikenteen turvallisuuden parantaminen sekä päästöjen vähentäminen.ratikka

Raideliikenne voi tarkoittaa:

  • rautatieliikennettä
  • raitioliikennettä
  • metroliikennettä
 

Raiteita rakennetaan eri puolilla maailmaa sekä liikenne, että rahtikäyttöön. Euroopassa myös teknisiä standardeja sekä turvallisuusnormeja on yhtenäistetty. Rautatieliikenne on yksi energiatehokkaimmista tavoista siirtää mekaanisesti tavaraa maalla. Sopivien olosuhteiden vallitessa juna tarvitsee 50–70 % vähemmän energiaa kuljettaakseen tietyn määrän rahtia (tai tietyn määrän matkustajia) kuin tieliikenteessä.

metroMyös kaupunkialueiden liikenteen kehittämisessä raitiovaunut ja metroliikenne vastaavat kiireelliseen tarpeeseen vähentää saastumista ja parantaa kaupunkiliikenteen tehokkuutta.

Loppuun vielä knoppitietoa: Nimitys metro on peräisin vuonna 1900 avatusta Pariisin metrosta, jonka ranskankielinen nimi chemin de fer métropolitain (’suurkaupungin rautatie’) lyheni muotoon métro. Metro-sanassa itsessään ei ole mitään maanalaisuuteen viittaavaa. 😊

 

Edellisessä raideliikeneteeseen liittyvässä blogikirjoituksessamme pureuduttiin raideliikenteen turvallisuuteen keskittyviin hyväksyntöihin ja säädöksiin. Pääset lukemaan kirjoituksen tästä linkistä.

Mahdollisuuksia muovi- ja komposiittimateriaalien käyttökohteille raideliikenneteollisuudessa on paljon. Pääset tutustumaan tarkemmin näihin materiaalivaihtoehtoihin sekä niiden yleisimpiin käyttökohteisiin ilmaisesta Raideliikenneteollisuus oppaastamme. Lataa opas alla olevasta kuvasta tai tästä linkistä.

Raideliikenneteollisuus -opas

 

 

Aiheet: Junat, Metrot, Raideliikenneteollisuus, Raitiovaunut, Veturit, Tavaravaunut

Mikä merkitys raaka-aineiden keveydellä on raideliikenneteollisuudessa?

Tilaa blogi!

Uusimmat blogit

Aiheet

Katso kaikki